KliK DuLU iKLaN - IkLan MeNaRik Di SiNi ... daN dApAtKaN $$$$$$

HiTaM pUtIh KeHiDuPaN ....

My Backpacker Slideshow: Mohd’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to 8 cities Guangzhou, Auckland, Melaka, Terengganu, Batam, Pangkor, Semarang and Pasir Gudang was created by TripAdvisor. See another China slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

SiLa KLiK BaWaH uNtUk DaPaTkAn $$$$$$$

Tuesday, March 6, 2012

SIAPA SUNAN KALIJAGA - SALAH SEORANG WALISONGO

ENTRI kali nie penulis ingin berkongsi pengalaman penulis melawat salah seorang makam WALISONGO di Indonesia yang amat terkenal.. Actually penulis
mmg dah lama berhajat untuk melawat ke tempat ini, dan alhamdulilah Allah telah mengabulkan doa penulis untuk melihat sendiri bangunan Masjid Demak yang dibina oleh SUNAN KALIJAGA iaitu salah seorang Wali yang sangat terkenal di INDONESIA.. penulis juga berkesempatan untuk melawat MAKAM beliau.. di sini penulis ingin sedekahkan al-fatihah kepada ALLAHYARHAM WALI SUNAN JAGA semoga rohnya dicucuri rahmat tuhan .. sememangnya jasa beliau dalam menyebarkan syiar islam mmg begitu banyak ... AL-FATIHAH...

LOKASI 1 : MASJID DEMAK



Bonda dan ibu saudara berlatarbelakangkan masjid DEMAK yang dibina oleh Wali Agung Demak - SUNAN KALIJAGA .

Kepenatan sangatlah tue azim.. sempat tidur dimasjid barakah nie

Maha Suci Allah

Antara buku yang boleh dibeli disini

makam-makam yang terdapat didalam kawasan masjid DEMAK

bgambar bsama bonda tersayang

cantik sungguh landskap yang terjaga di sini

sila sodaqah - sedekah ... seikhlas hati

di dalam museum di masjid demak-

aktiviti-aktivti yang ada di kaki lima masjid - mmg ramai sangat pengunjung ke sini

DIMAKAM WALISONGO -SUNAN KALIJAGA -
lebih kurang 10 minit perjalan dari MASJID DEMAK dengan menaiki kenderaan mobil


Banyak jualan di sini sebelum memasuki makam walisongo

di sini juga terdapat banyak makam-makam

setiap makam berlainan bentuk

mungkin ada maksud setiap makam yang berlainan .. wallahhuaalam

antara gambar2 peristiwa yang terakam di sini .

.Thanks ibuk kerana menjaga sepatu kami semasa melawat ke makam

mmg banyak sangat kuburan di sini

























berlatarbelakangkan makam WALI SONGO AGUN - SUNAN KALIJAGA ( sdimakamkan didlam seperti rumah yang berwarna hitanm dibelakang)


INFO YANG PENULIS PEROLEHI DARIPADA INTERNET MENGENAI WALISONGO SUNAN KALIJAGA:
Sunan Kalijaga dipercayai lahir sekitar tahun 1450 dengan nama Raden Said. Dia merupakan anak lelaki adipati Tuban yang bernamaTumenggung Wilatikta/Raden Sahur. Nama lain Sunan Kalijaga antara lain Lokajaya, Syekh Malaya, Pangeran Tuban dan Raden Abdurrahman. Berdasarkan satu versi masyarakat Cirebon, nama Kalijaga berasal dari desa Kalijaga di Cirebon. Pada saat Sunan Kalijaga berdiam di sana, dia sering berendam di sungai (kali), atau jaga kali.
Dalam satu riwayat, Sunan Kalijaga disebutkan berkahwin dengan Dewi Saroh binti Maulana Ishak, dan mempunyai 3 anak lelaki: R. Umar Said(Sunan Muria), Dewi Rakayuh dan Dewi Sofiah.
Ketika meninggal dunia, beliau dimakamkan di desa Kadilangu, sebelah timur laut kota Bintoro, Demak.
Ada beberapa kreasi seni budaya yang dipercayai diasaskan oleh Sunan Kalijaga, antara lain Sekatenan, Grebeg Maulud, Layang Kalimasada dan lakon wayang Petruk Jadi Raja.
Tempoh usia Sunan Kalijaga dipercayai lebih dari 100 tahun. Dengan demikian ia melalui tempoh akhir kekuasaan Majapahit (berakhir 1478),Kesultanan Demak, Kesultanan Cirebon dan Banten, bahkan juga Kerajaan Pajang yang lahir pada 1546 serta awal kehadiran Kerajaan Mataram di bawah pimpinan Panembahan Senopati. Ia turut terbabit dengan perancangan pembangunan Masjid Agung Cirebon dan Masjid Agung Demak. Tiang "tatal" (pecahan kayu) yang merupakan salah satu dari tiang utama masjid adalah hasil tangan Sunan Kalijaga.
Dalam dakwah, ia punya pola yang sama dengan mentor sekaligus sahabat dekatnya, Sunan Bonang. Fahaman keagamaannya cenderung "sufistik berbasis salaf" -bukan sufi panteistik (pemujaan semata). Ia juga memilih kesenian dan kebudayaan sebagai cara untuk berdakwah.
Ia sangat bertolak-ansur pada budaya tempatan. Dia berpendapat bahawa masyarakat akan menjauhi jika diserang pendiriannya. Maka mereka harus didekati secara bertahap: mengikuti sambil mempengaruhi. Sunan Kalijaga berkeyakinan jika Islam sudah difahami, dengan sendirinya kebiasaan lama hilang.
Maka ajaran Sunan Kalijaga terkesan sinkretis dalam mengenalkan Islam. Ia menggunakan seni ukir, wayang, gamelan, serta seni suara suluk sebagai cara dakwah. Dialah pencipta Baju takwa, perayaan sekatenan, grebeg maulud, Layang Kalimasada, lakon wayang Petruk Jadi Raja. Lanskap pusat kota berupa Kraton, alun-alun dengan dua beringin serta masjid dipercayai sebagai karya Sunan Kalijaga.
kaedah dakwahnya tersebut sangat berkesan. Sebahagian besar adipati di Jawa memeluk Islam melalui Sunan Kalijaga. Di antaranya adalah Adipati Padanaran, Kartasura, Kebumen,Banyumas, serta Pajang (sekarang Kotagede - Yogya). Sunan Kalijaga dimakamkan di Kadilangu -selatan Demak

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

mErEnUnG sEjEnAk..........

NOTA-NOTA ILMIAH